Asiakaspalvelu: 0400-818368
info@pilatesta.fi

Pilates

Pilates-menetelmä on kehonhallintatekniikka, jonka avulla kehitetään lihastasapainoa ja ryhtiä. Se perustuu kehon keskustan hallintaan ja vahvistaa kehon syviä lihasryhmiä.

Menetelmä on tullut Suomessa julkisuuteen 2000 -luvun jälkeen. Ensimmäisiä pilates kouluttajia suomessa ovat Jarmo Ahonen ja Leena Rouhiainen. Sen kehitti saksalainen Joseph Pilates kuitenkin jo 1900-luvun alussa, ja se on tällä hetkellä kaikkialla maailmassa nopeasti leviävä, suosittu voimistelumenetelmä.

Lihasten kestojännitys tai voimattomuus ei korjaudu jumpalla, jossa toistetaan totuttuja liikeratoja ilman tietoista työskentelyä. harjoitteissa käytetään fascia ketjuja.

Pilates-harjoitteet suuntautuvat juuri kehon käyttämättöminä oleviin lihasryhmiin, ja liian aktiiviset lihakset puolestaan pääsevät rentoutumaan.

Pilates-harjoituksissa syvät vatsa- ja selkälihakset aktivoidaan ennen pinnallisempia lihasryhmiä. Näin kaikki kehon liikkeet kytkeytyvät kehon keskustaan.

Kehosi lihastasapaino muuttuu asteittain, ryhtisi kohenee ja hengitystekniikkasi paranee.

Pilates on haasteellinen, looginen ja edistyneellekin mielenkiintoinen harjoittelumuoto, joka sopii sekä yksilö- että ryhmäharjoitteluun.

Harjoittelun voit aloittaa käymällä pilates peruskurssin tai yksilötunnin ohjaajan kanssa.